O warsztatach
Pasja. Doświadczenie. Oryginalne badania naukowe.
Małopolskie Warsztaty Ultrasonografii
Są wyjątkowym projektem edukacyjnym, przeznaczonym dla lekarzy zainteresowanych rozwijaniem umiejętności ultrasonograficznych w aspekcie praktycznym i teoretycznym. Dbamy o zapewnienie optymalnej liczby miejsc tak, aby móc przeprowadzić zajęcia z pacjentami w grupach maksymalnie pięcioosobowych przypadających na jeden aparat USG. Wobec tego nie zamierzamy prowadzić zajęć dla dużych grup, co zmniejsza dostęp do prowadzących oraz interakcję podczas zajęć teoretycznych. W trakcie warsztatów unikamy ogólnodostępnej wiedzy podręcznikowej, „internetowej”, a także rozważań czysto akademickich, aby móc efektywnie zaprezentować omawiane tematy w oparciu o własne doświadczenia, obrazy i wymianę wniosków z innymi ośrodkami na świecie. Gwarantujemy, że nasze spojrzenie na edukację w ultrasonografii jest unikatowe i zapewniamy, że warto je porównać z innymi doświadczeniami.
Naszą grupą docelową są lekarze na różnym poziomie znajomości ultrasonografii. Jesteśmy przekonani, że każdy lekarz niezależnie od doświadczenia, na naszych zajęciach nauczy się czegoś nowego i podniesie tym samym jakość wykonywanych przez siebie badań.
Celem zajęć jest poprawa kompetencji diagnostycznej lekarzy w zakresie:
– praktyki badań ultrasonograficznych poprzez ćwiczenia z pacjentkami;
– rozplanowania procesu diagnostycznego i umiejętności konsultacyjnych poprzez zajęcia teoretyczne wzbogacone formułą interdyscyplinarną.
Czym wyróżniamy się na ultrasonograficznym rynku edukacyjnym:
- przemyślanym w najmniejszych szczegółach spójnym programem zajęć (prowadzący przedstawiają tematykę interaktywnie; mają zaplanowany i określony cel każdego kursu; zapraszani przez nas dodatkowi prelegenci uczestniczą w całym procesie dydaktycznym);
- uznaną w kraju i głównie za granicą kadrą dydaktyczną z dużym doświadczeniem diagnostycznym i nowoczesnym podejściem szkoleniowym;
- współpracą ze specjalistami różnych dziedzin medycyny m.in. kardiochirurgii dziecięcej, neurochirurgii dziecięcej, neonatologii i genetyki;
- unikatową znajomością sprzętu ultrasonograficznego, szczególnie w aspekcie najnowszych rozwiązań technicznych i aplikacji; brakiem obaw w dyskusji na temat ustawień sprzętu, doboru głowic i funkcji (ustawiamy aparaty samodzielnie na oczach uczestników; nie posiłkujemy się specjalistami aplikacji firm sprzętowych);
- zorganizowaną formułą zajęć praktycznych opartą na rywalizacji i nauce przeprowadzenia pełnego badania pod okiem szkolących;
- otwartą formą badań „na żywo” z dodatkową transmisją manewrów głowicą oraz sposobu ustawienia aparatu (badając nie chowamy się przed kursantami w osobnych pomieszczeniach; nie stosujemy zaciemnień sali; jesteśmy transparentni w tym co robimy, aby uczestnicy mogli skorzystać z prezentowanych badań);
- jako jedna z niewielu szkół ultrasonografii współpracujemy z innymi w ramach programów partnerskich np. szkolenia w zakresie technik 3D w położnictwie i ginekologii we współpracy z Roztoczańską Szkołą Ultrasonografii, warsztaty w ramach New Vision Ultrasound w Rumunii, szkolenia modułowe z ultrasonografii dla Innovamedi- Lvov School of Ultrasound;
- optymalną liczbą uczestników, tak aby każdy z Państwa mógł uczestniczyć w badaniach pacjentek;
- praktycznym szkoleniem w zakresie teorii na zasadzie cech charakterystycznych i porównań bez omawiania standardów, embriologii i tematów pobocznych;
- nauczaniem techniki badania oraz ergonomii jego przeprowadzenia;
- otwartym kontaktem z kursantami;
- kolorowym skryptem obejmującym ponad 100 stron materiałów wykładowych z praktycznymi komentarzami prowadzących, wskazówkami do zajęć praktycznych i podstawami obsługi szkoleniowych aparatów USG;
- zastosowaniem nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, np. oprogramowania obsługującego quizy, raportującego poprawność zgłaszanych odpowiedzi (używany m.in. przez Alliance for Continuing Medical Education), czy oprogramowania do przeglądu obrazów objętościowych 3D, 4D, STIC;
- promowaniem praktycznej ultrasonografii m.in. poprzez publikacje plakatów tematycznych (we wrześniu 2013 wydaliśmy plakat poświęcony „badaniu wczesnej anatomii płodu 11 tyg+0 dni do 13 tygodni+6 dni”; w lutym 2014 poświęcony „badaniu drugiego trymestru ciąży”) w nakładach po 1500 egzemplarzy dzięki współpracy z firmą Holbex, które są dystrybuowane bezpłatnie do placówek służby zdrowia na terenie całego kraju.
Stosujemy intelektualne fair play
Respektujemy prawa autorskie krajowych i zagranicznych ultrasonografistów. Wobec tego nasze zajęcia opieramy o bibliotekę tylko i wyłącznie własnych obrazów.
Nie „pożyczamy” zdjęć, czy klipów od innych koleżanek i kolegów, czy też z obcych publikacji lub zbiorów demonstracyjnych od producentów ultrasonografów, szanując ich własność intelektualną
Nasze doświadczenie w dydaktyce ultrasonograficznej
Zajmujemy się nowoczesnym nauczaniem ultrasonografii diagnostycznej za pomocą metody syntetycznej, w oparciu o nowatorskie metody interaktywne z użyciem fantomów do badań, systemów do głosowania i przeglądarek komputerowych obrazów USG. Prowadzimy innowacyjne zajęcia z zakresu techniki badania, ergonomii pracy i interpretacji obrazu. Wśród innych kursów przeprowadziliśmy 14 warsztatów na temat technik 3D/4D/STIC wg naszej unikatowej formuły, nie korzystając z wzorców innych polskich i międzynarodowych szkół ultrasonografii. Rozwinęliśmy również jedyną w swoim rodzaju metodę nauczania badania serca płodu prawidłowego i nieprawidłowego w oparciu o współpracę z wybitnym kardiochirurgiem dziecięcym.
Poza Małopolskimi Warsztatami prowadzimy zajęcia szkoleniowe w zakresie ultrasonografii dla lekarzy w ramach programów partnerskich w Polsce i za granicą między innymi z:
Roztoczańską Szkołą Ultrasonografii (R.S.U.) – kursy partnerskie;
NVU – New Vision Ultrasound z Rumunii;
Innovamedi Lvov School of Ultrasound z Ukrainy;
Europejską Szkołą Medycyny Perinatalnej (E.S.P.M.);
głównie na temat nowoczesnych technik obrazowania ultrasonograficznego, wczesnych badań anatomicznych i oceny serca płodu w pierwszym trymestrze ciąży. Braliśmy dotąd udział jako prelegenci w ponad stu kursach ultrasonograficznych. Powyżej przedstawiamy mapkę z zaznaczonymi ważniejszymi spotkaniami, w których uczestniczyliśmy.
Założyciele i główni prowadzący
Jesteśmy nowoczesną szkołą ultrasonografii o potwierdzonej skuteczności dydaktycznej, przez którą przechodzi ok. 800 lekarzy rocznie. Współpracujemy z liczącymi się szkołami w Polsce i innych krajach. W naszym nauczaniu korzystamy z innowacyjnych rozwiązań, m.in. trójwymiarowe modele serc, szkolenie w oparciu o technikę VR. Jako pierwsi wprowadziliśmy pojęcie wzorców w diagnostyce wad serca płodu.
Dr hab.n.med. Marcin Wiecheć i dr n.med. Agnieszka Nocuń są jedynymi Polakami na liście International Faculty Members Międzynarodowego Towarzystwa Ultrasonografii w Położnictwie i Ginekologii.
dr hab.med. Marcin Wiecheć
specjalista położnictwa i ginekologiidr n.med. Agnieszka Nocuń
specjalista położnictwa i ginekologiiProwadzący
Do współpracy zaprosiliśmy wybitnych specjalistów z różnych dziedzin medycyny. Ich wykłady i komentarze są doskonałym uzupełnieniem naszych kursów.
dr hab.n.med. Jacek Kołcz
specjalista kardiochirurg dziecięcydr hab. n.med. Elżbieta Łuczyńska
specjalista radiologiidr n.med. Olga Milczarek
specjalista neurologiiTrenerzy
Nasi trenerzy to grupa wykwalifikowanych lekarzy ultrasonografistów posiadających doświadczenie w samodzielnym wykonywaniu badań i diagnozowaniu wad płodu.
dr Anna Deszyńska
specjalista ginekologii i położnictwadr Dominika Stettner-Kołodziejska
certyfikat PTU w położnictwie, ginekologii i diagnostyce prenatalnejdr Magdalena Dudzik
specjalista ginekologii i położnictwadr Anna Matyszkiewicz
certyfikat PTU w położnictwie, ginekologii i diagnostyce prenatalnejdr n.med. Rafał Szpak
specjalista ginekologii i położnictwadr Michał Ścibor
specjalista ginekologii i położnictwaOrganizatorzy
Nad organizacją i prawidłowym przebiegiem kursów czuwają z dużym zaangażowaniem koordynator i położna.
mgr Anna Zańko
koordynatorPaulina Brandos
położnaOpinie
Po zakończeniu kursu każdy uczestnik wypełnia ankietę. Zebrane w ten sposób cenne opinie pozwalają na ciągłe udoskonalanie naszych szkoleń.
„Ten kurs był lepszy w porównaniu z innymi kursami, w których uczestniczyłem ze względu na lepszą organizację, bardziej praktyczne przedstawienie informacji i życzliwe podejście do kursantów”
„Odpowiada mi bardzo ten bezpretensjonalny styl i swoboda prowadzących oraz ich umiejętności”
„Kursy lepsze z powodu mniejszych grup na zajęciach praktycznych, bardziej przystępnego sposobu podania informacji i dobrych materiałów szkoleniowych”
„Kursy bardzo dobrze łączą stronę teoretyczną z praktyką”
„Styl prowadzenia przystępny i zrozumiały, tempo dostosowane do potrzeb kursantów”
„Ten kurs wniósł więcej w moje szkolenie niż wszystkie inne do tej pory”
„Idealny kurs, który powinien przejść każdy lekarz w trakcie specjalizacji”
„ Ten kurs był najlepszy z pośród wszystkich, w których uczestniczyłem, bo nie było tzw. wiedzy tajemnej. Nikt nigdy nie pokazuje, jak operować ręką przy USG”
„Wiele się nauczyłam. Nabrałam nowych chęci. Dziękuję!”
„Dokładne przekazanie podstaw wiedzy, cierpliwość wykładowców do powtarzanego i tłumaczonego zakresu zagadnień, możliwość samodzielnego badania”
„Nowoczesne, kompetentne, bardzo praktyczne prowadzenie kursu”
Media o nas
We współpracy z firmą GRID oraz dr hab. Jackiem Kołczem, kardiochirurgiem z Uniwersytetu Jagiellońskiego wprowadzamy do edukacji ultrasonograficznej modele serc płodu z prawidłową anatomią i wadami. Jest to pierwszy taki projekt na świecie oparty na metodzie warstwowej zgodnej z projekcjami uzyskiwanymi w prenatalnym badaniu ultrasonograficznym serca płodu. Projekt ma olbrzymie znaczenie dla edukacji ginekologów w zakresie wykrywania wad serca, lekarzy specjalizujących się i studentów medycyny. Dodatkowo nasze modele będą przydatnym narzędziem do konsultacji dla pacjentek, u których wykryto wadę serca płodu. Z pewnością skorzystają z nich także kardiolodzy i kardiochirurdzy.
relacja TVN TVP2 pytanie na śniadanie Puls Medycyny parenting.pl Medycyna Praktyczna TVP Kraków Gazeta.pl Polityka Gazeta.pl Weekend Rynekzdrowia.pl
Relacja TV rumuńskiej z Akademii Ultrasonografii w Konstancji, sierpień 2014 (kurs nt. ultrasonografii pierwszego i drugiego trymestru ciąży: dr Stanca, dr Nocuń, dr Wiecheć).
Relacja rumuńskiego portalu Observator de Constanta z sierpniowych warsztatów w Konstancy.